Фјодору Михајловићу Достојевском прилази се или са одушевљењем срца или никако. Или се снаћи у жарком и тропском поднебљу његових личности и живети не само убрзаним, но мученичко-грозничавим темпом њиховим, или заклопити његове књиге и разићи се за увек с њиме, као што су то многи на Западу учинили, називајући га: „генијалним болесником.“ Човек страсног боготражитеља Достојевског, не само да се креће стално на рубу понора своје пропасти, но је већ зашао у те бездане и носи се с демонима свих страсти и страхота.
Потресна исповест
Готово у свим његовим романима главна лица су носиоци оног великог, страсног руског стремљења Богу. Није могућан скоро ни један значајнији дијалог, па био он на друму, у крчми, у димљивој ниској собици, између бедних и понижених, злочинаца и блудница, интелектуалаца и монаха, а да се не окрзне о најдубљи проблем Смисла Живота и Бога. Бог је Његов: Бог Хришћански, Љубав, Доброта и велико Праштање. Безгранична Љубав и бескрајна Доброта што продиру у сва срца. У сва мала срца људска. Само треба заћи тамо, само треба ослушнути, само треба љубав да бди и Бог се већ јавља. И у најмањем и најгрешнијем од нас. Ево га, бескрајно Доброг, како је себи нашао драги кутић у души пијанице Мармеладова, оца Соњиног који се исповеда у крчми пред сасвим случајним слушаоцима:
„Ја немам нашта да се жалим! Треба ме распети, распети на крст, а не жалити ме. Распни ме, распни судијо, па ме онда жали! И онда ћу ја поћи сам к теби ради распећа јер нисам ја од весеља пијан, но од суза и болова. Мислиш ли ти, трговче, да ми је ова боца била слатка? Тугу сам тражио у њој, тугу и сузе које сам нашао, и наслађивао се њима. А Онај који има милости за све, смиловаће се и нама, Онај који разуме све и сва, Једини Судија. Он ће доћи тога дана и питаће: Где је та девојка која се жртвовала за своју маћеху загрижљиву и грудоболну и за туђу децу малу? Где је та девојка која је имала милосрђа за свог оца, неизлечивог пијанца и подносила његове свирепости? Он ће рећи: Ходи! Ја сам ти већ једном опростио… Па и сад су ти сви многи греси опроштени, јер си много волела. И он ће опростити мојој Соњи. Он ће јој опростити, ја знам да ће јој опростити… Ја сам то осетио у срцу пре неки дан, кад сам био код ње. Он ће судити целоме свету и свима ће опростити, добрима и рђавима, мудрима и пониженима… А кад сврши са осталима, онда ће нама рећи: Ви сте свиње! Ви сте и по слици и прилици животиње праве, али дођите и ви! А мудри ће узвикнути, а са њима и учени: Господе, зашто примаш и ове? А Он ће рећи: Ја их примам, о мудри, ја их примам, о учени, јер се ни један од њих не осети достојним да буде примљен. И пружиће нам Он своје руке, и ми ћемо пасти на колена… ми ћемо плакати и све разумети!… и све разумети… цео ће свет разумети… Господе, нека дође Царство Твоје!“
Не бој се, и не тугуј!
Срцу скрушених, покајника, оних који се осећају недостојним, нишчим и незнатним, Бог је увек близу. Сетимо се само оне дивне сцене где старац Зосима пред народом стоји који се тиска њему, како теши, подиже, блажи. Једној жени, која се мучи, вели:
„Ничега се не бој, и никада се не бој, и не тугуј. Само, нек покајања код тебе не понестане – а Бог ће ти све опростити. Јер нити има таквога греха, нити га може бити на овој земљи да га Бог не би опростио искреном покајнику. Нити је човек кадар учинити тако велики грех да превазиђе велику љубав Божју.“
У целом делу Достојевског та руска скрушеност и жарка потреба за покајањем добила је дивног живота у многим тихим, смиреним људима који су срцима нашим толико драги. „Шта је светац?“ пита се, и он одговара: „то је тихи скрушени човек, испуњен духом Божјим.“
Смири се, горди човече!
Да, скрушеност је ослободитељка ужасног демона душе људске: охолости, гордости. Зато у своме дубоко надахнутом говору, приликом Пушкинове прославе, којим је махнито запалио све слушаоце, велики Мајстор нам поручује:
„Смири се горди човече и охолост сломи своју! Понизи се нерадни човече и обрађуј груду родну… Истина није изван тебе, она је у теби. Пронађи самог себе. Савладај се, па ћеш се пронаћи. И тек тад ћеш постати слободан, ко никад што ниси био. Почећеш дело велико: ослобађаћеш и друге; познаћеш срећу, јер ћеш свој живот испунити, свој народ разумети и његову свету истину“.
Јесте: „понизи се горди!“ – јер је Достојевеки добро знао, и осетио свом силином свих дубоких мистика хришћанских, да је Милост Божја далеко од гордих, јер је срце затворено с девет брава. И он, као Doctor humilitatis XII века узвикује: „Скрушеност је знак Милости која долази”. Она је с Љубављу, оном правом, нераздвојна. Јер Љубав се не надима, она се не велича, она све трпи и све сноси.
Но понети Љубав, по Достојевском значи: понети и терет одговорности:
„…Узми себе и учини себе одговорним за сав грех људски. Па то, брате, збиља и јесте тако, јер чим ти себе искрено учиниш одговорним за све и свакога, ти ћеш онога часа увидети да оно тако и јесте у самој ствари. И да ти баш и јеси за све и за свакога крив. А збацујући и товарећи своју рођену лењост и своју немоћ на друге, свршићеш тим да ћеш се сотонском гордошћу опасати, и на Бога ћеш узроптати“.
Срцем, браћо, срцем!
Великом Русу Љубав је једини могући пут ослобођења од демонског индивидуализма. Он је егоцентричном човеку који мисли да је средиште света, прoтивставио васионског човека коме је центар у свету. Први је узнемирен, без љубави. Други: смирен, радостан, у ведрини,
Строг према себи, благ према другом, то је формула Достојевскове моралне философије која је крунисана религиозним идеалом: „Ко жели бити најдражим дететом Божјим, нек заборави себе и буде слуга свију“. И тако решава генијални руски Мајстор горуће питање, своје велико мучеништво и кидање које је оличено ка широким, грандиозним, al fresco сликаним плохама, његових романа, у безброју јунака његових: које је дубље, Сазнање мозгом или Срцем? Да би у последњем свом роману „Браћа Карамазови“ објавио кроз старца Зосима и Аљошу: „Срцем, браћо, срцем!“
Европа је Антихрист!
Достојевски је велики апостол, те спознајне и смирене хришћанске Љубави. Ту нам вест он шаље из Русије, с дубоким погледом на паганску Европу. Генијалном проницљивошћу познао је он религиозну суштину Европе која је теоријски узела Хришћанство, а практично остала паганска. Европско Хришћанство је једаи тежак и велики неспоразум, оно почива на вољи за влашћу (Wille zur Macht). А цела политичка историја Европе није друго до подсмех и ругање Хришћанском идеалу. Европа није следбеница Христова, но римских солдата који су Га разапели. Европа је свет освојила, не што је била хришћанска но варварска; понизна измећарка власти и новца; горда тиранка према слабима, без обзира за туђе животе, за туђе муке, за туђу слободу. Да и не говоримо о крвавим тзв. хришћанским походима, а све у Име смиреног Назаренца; сетимо се само онога што је, колико јуче, било: Хришћани су мучили, клали, убијали, с рафинеријом, десет милиона других Хришћана, служећи, ваистину, сасвим другом идеалу од Хршпћанског. Где су те Цркве Хришћанске биле да у светоме гневу крикну: „Безумници, оружје доле, Хришћанство забрањује убиство“. Не, европске Цркве су благословиле рат. Јер нису биле по суштини хришћанске. То је Достојевски дубоко, још онда, осетио био, и зато је пламеним речима почео проповедати: Право Еванђелско Хришћанство, и то са Истока, јер Русија скоро није Европа. Зато Европа Достојевском и јесте Антихрист.
Бог ће спасти људе своје…
Достојевског не смемо идентификовати са историјским православљем, но са оним сублимираним, кога је он, у дну душе носио: Православље, како би требало и морало бити, ново руско православље, право Хришћанство, Братство:
„Али Бог ће спасти људе своје, јер је Русија велика смиреношћу својом.“
„Народ ће дочекати атеисту, и подићи ће се на њега, и савладаће га, и остаће једина православна Русија. Чувајте, дакле, народ и чувајте срце народа. У тишини га васпитавајте, јер је ово народ богоносац.“
„Ја ипак мислим да ћемо ми са Христом велико дело решити.“
